Erről sokat hallhatunk, olvashatunk.
A Tikkadt Szöcske is a környezetvédelem és a fenntarthatóság őszinte híve. Erre mutatnak a fogyasztói trendek is, legalábbis tőlünk nyugatabbra ez már egyértelműen látszik, de szerencsére itthon is kezd lassan beszivárogni a mindennapjainkba.
Szóval szívügy.
Na de, mit lehet tenni? Az üveges italok nagyon kiszorultak az üdítők piacáról. Bő húsz éve megszűnt a visszaváltható üvegpalackok rendszere. A vendéglátásban maradt csak meg jóformán.
És ilyenkor elkezdődik az ördögi kör. Ha üvegbe palackoznák, akkor az drágább lenne. Nem csak azért, mert az üveg drágább, hanem ki kéne építeni a palackok visszaszerzésének módszerét is. Raktárak, munkaerő - ez drágább, mint egy PET palack. Csak hatalmas mennyiségnél lesz olcsóbb - esetleg.
Ami a PET-et illeti, nem lehet tovább csökkenteni a palackhoz felhasznált műanyag mennyiségét, mert gyorsan elengedi a szénsavat, és főleg a kólát mindenki sok szénsavval szereti. A regranulátum (újra hasznosított műnyagból készült PET palack alapanyag) lényegesen drágább mint az egyutas, ráadásul csúnya szürkés-sárgás árnyalatú a belőle készült palack. Nagy marketingkampány kellene mellé, hogy megértsék a fogyasztók, miért ilyen. A lebomló műanyagból készült palackos üdítő is 30-40%-kal többért kerülhetne fel a polcra.
Ezek a tények.
Pedig kezdetben csak üveges termék palackozását tervezték a Tikkadt Szöcskénél.
Na, de azért lehet tenni valamit mindig - szerencsére.
Jövő héttől minden íz kerül üvegpalackba is. Igaz ezek egyutas palackok, de a Szöcskék vállalják, hogyha összegyűjtik az üres palackokat, azokat visszaviszik, és eljuttatják a szelektívbe.
Esetleg - ha gondoljátok - szóljatok az üzletben, ahol Szöcsit vesztek, hogy szívesen vásárolnátok az üveges termékekből, és akár az üvegeket is visszavinnétek. Hátha közösen a Szöcsivel szemléletet tudunk váltani az egész üdítős piacon. Elsőre, lehet, nagynak hangzik, de el kell kezdjük valahol.
A legújabb ötletük, hogy a címke kommunikációs felületét kihasználják on-pack promóciós jelleggel fenntartható célok érdekében. Az új termékkel, a Békanő limonádénál összefogtak egy partnerrel, akik kihaló félben lévő halakat telepítenek vissza a magyar folyókba, és a mostani szériával a viza hal Dunába való visszatelepítéséért gyűjtenek.
Következő lépésként szeretnének egy olyan partnert találni, aki fontosnak tartja, hogy a címkén való megjelenésért cserébe kifizetni a fogyasztó helyett a lebomló palack felárát.